Menulis karangan dengan menggunakan teknik yang mudah
Karangan boleh dianggap sebagai
diri penulisnya. Tanggapan dibuat demikian kerana unsur-unsur yang membina
karangan – perkataan, frasa, klausa dan ayat, idea atau isi serta pengetahuan
atau pengalaman – berpunca sepenuhnya daripada penulisnya. Sekiranya penulis
tidak menguasai semua unsur tersebut, karangan berkenaan tidak akan sempurna.
Karangan juga persis manusia,
perlu mempunyai kepala, bahagian tengah dan anggota bawah untuk menjadi manusia
yang lengkap fizikalnya. Hal ini kerana setiap karangan perlu mempunyai
pendahuluan, isi dan penutup. Anggota-anggota badan manusia itu pula perlu
berada di tempatnya yang sebenar atau biasa. Demikianlah juga halnya dengan
karangan. Bahagian-bahagian karangan berkenaan didirikan oleh perenggan.
Didapati bahawa kegagalan calon
peperiksaan di peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) untuk mendapat markah yang tinggi banyak disumbangkan oleh
kertas karangan. Pelajar mungkin mempunyai idea, tetapi mempunyai masalah untuk
menyampaikan idea tersebut. Oleh yang demikian, pelajar sebenarnya menghadapi
masalah untuk mengarang. Masalah ini timbul disebabkan pelajar tidak menguasai
suatu cara asas atau kemahiran untuk menulis karangan. Pelajar sebaik-baiknya
ditunjukkan langkah atau teknik menulis setiap perenggan supaya mereka dapat menulis
karangan dengan berkesan.
Mengetahui Kehendak Karangan
Setelah memilih tajuk karangan
yang dirasakan dapat dikuasai isi atau faktanya dengan baik, pelajar perlu
mengetahui idea pusat karangan itu. Idea pusat ialah perkara atau isu yang
ingin dibincangkan, atau idea keseluruhan, atau tema. Dalam kata lain, pelajar
perlu mengetahui kunci, iaitu kehendak sesuatu tajuk. Ini untuk memastikan
pelajar menulis isi yang tepat dan terelak daripada terpesong isi atau
terkeluar daripada tajuk.
Membina Perenggan
Setiap karangan harus mempunyai
perenggan-perenggan tertentu. Untuk pendahuluan dan penutup, masing-masing
dibina oleh satu perenggan. Untuk isi, jumlah perenggan bergantung kepada
jumlah isi utama atau isi besar. Jumlah isi utama yang dianggap memadai untuk
sesebuah karangan ialah tiga atau empat. Satu perenggan hendaklah dibangunkan
oleh satu isi utama sahaja. Sekiranya terdapat tiga isi utama, maka jumlah
perenggan untuk isi ialah tiga juga. Dengan yang demikian, karangan tersebut
biasanya mempunyai lima atau enam perenggan. Pembinaan perenggan yang tersusun
menjadikan karangan berkenaan menarik untuk dibaca, malah menggambarkan bahawa
pelajar menguasai teknik penulisan yang berkesan.
Untuk memudahkan pelajar membina
perenggan, pelajar harus menentukan jumlah ayat yang perlu ditulis. Untuk
peringkat PMR, sebaik-baiknya tiga atau empat ayat, manakala untuk SPM,
seelok-eloknya dibina lima ayat. Ini penting untuk mengimbangkan huraian dan
juga jumlah perkataan bagi keseluruhan karangan.
Perenggan Pendahuluan
Perenggan pendahuluan
memperkenalkan tajuk karangan kepada pembaca. Maknanya, dalam perenggan ini
belum terdapat sebarang isi, tetapi menyatakan hal yang berkait rapat
dengannya.
Pendahuluan boleh dibina dengan
tiga hingga lima ayat. Karangan bermula dengan ayat pengenalan. Satu ayat
pengenalan dikira sudah memadai. Ayat ini akan membawa pembaca untuk memahami
tajuk dan isi secara umum. Ini diikuti oleh dua atau tiga ayat huraian, yang
merupakan ayat yang menyokong atau menghuraikan kenyataan dalam ayat
pengenalan. Perenggan ini diakhiri oleh satu ayat fokus, yang membawa pembaca
secara tegas kepada tujuan atau arah karangan, iaitu persoalan yang hendak
dibincangkan dalam bahagian isi nanti.
Lihat contoh pendahuluan di
bawah:
(1) Akhir-akhir ini didapati bahawa kualiti air semakin terancam. (2)
Banyak kes pencemaran air dilaporkan berlaku di sana-sini yang sangat
membimbangkan kita. (3) Bukan sahaja air sungai atau laut yang tercemar, malah
sekarang melibatkan air yang diproses di loji pembersihan. (4) Fenomena ini
akan mengancam kesihatan dan keselamatan sesiapa yang menggunakannya. (5)
Masalah ini terjadi adalah disebabkan oleh sikap anggota masyarakat sendiri
yang tidak memberikan perhatian terhadap kebersihan sumber alam tersebut.
Dalam perenggan di atas, ayat (1)
ialah ayat pengenalan, manakala ayat (2) hingga ayat (4) ialah ayat huraian.
Ayat (5) pula merupakan ayat fokus, yang memberikan bayangan paling dekat
terhadap inti tajuk, "sikap masyarakat merupakan penyebab pencemaran
air".
Perenggan Isi
Jumlah perenggan isi bergantung
kepada jumlah isi utama. Satu isi utama dihuraikan dalam satu perenggan supaya
karangan lebih kemas dan memudahkan pemeriksa mengenal pasti isi utama dan isi
sampingan. Penyusunan isi utama pula mengikut kepentingan, iaitu yang lebih
penting atau dapat dihuraikan dengan jelas hendaklah didahulukan.
Setiap perenggan isi boleh
dihuraikan dengan empat atau lima ayat. Perenggan isi dimulakan dengan satu
ayat topik, iaitu ayat yang menyatakan isi utama. Bagi pelajar yang sudah cekap
mengarang, ayat topik boleh juga diletakkan di tengah atau bahagian akhir
perenggan. Tetapi, untuk memudahkan pelajar membuat huraian, lebih baik
diletakkan pada awal perenggan. Ini diikuti oleh dua hingga empat ayat huraian.
Ayat ini mengandungi isi sampingan atau sokongan kepada ayat topik, dan
kadangkala termasuk contoh yang difikirkan sesuai.
Contohnya, pelajar boleh menulis
satu perenggan isi sebagaimana yang berikut:
(1) Satu daripada sikap sebilangan anggota masyarakat kita adalah tidak
mementingkan aspek kebersihan persekitaran dalam kehidupan sehari-hari. (2)
Mereka tidak suka kepada sampah-sarap, tetapi mereka mengambil mudah urusan
membuang sampah. (3) Dengan sikap ini mereka menjadikan longkang, sungai dan
tasik sebagai tong sampah, sebagaimana yang lazim berlaku di perkampungan
setinggan. (4) Hal ini bukan sahaja menyebabkan air sungai atau tasik tercemar,
tetapi juga memudahkan terjadinya banjir kilat kerana laluan air tersekat
ketika hujan.
Ayat (1) merupakan ayat topik,
iaitu yang menyatakan isi utamanya, "sikap masyarakat yang tidak
mementingkan kebersihan". Ayat-ayat berikutnya merupakan ayat huraian,
iaitu ayat (2) dan (3) memberikan contoh sikap yang dinyatakan, manakala ayat
(4) menerangkan akibat daripada sikap tidak bertanggungjawab tersebut.
Perenggan Penutup
Perenggan ini berfungsi membuat
rumusan secara keseluruhan segala idea yang telah dicurahkan dalam
perenggan-perenggan sebelumnya. Pelajar boleh membina perenggan ini dengan
menggunakan tiga hingga lima ayat. Perenggan ini tidak seharusnya mengulang
kembali apa yang telah dituliskan dalam perenggan pendahuluan. Beberapa cara
menulis penutup yang mudah adalah seperti menyatakan semula, membuat ramalan
dan membuat syor. Walau bagaimanapun, pemilihan teknik penutup perlulah sesuai
dengan jenis karangan.
Menyatakan semula
Melalui teknik ini pelajar boleh
menyebut atau mengulang kembali semua hujah yang dikemukakan sebagai isi utama
secara ringkas. Contohnya:
(1) Sebenarnya banyak usaha yang telah
dilakukan oleh pihak tertentu untuk membanteras pencemaran air. (2) Namun usaha
tersebut tidak banyak membantu kerana sikap masyarakat yang tidak mementingkan
kebersihan persekitaran. (3) Projek pembangunan yang rancak dijalankan di
sana-sini tanpa mengambil kira kesannya terhadap alam sekitar pula menyebabkan
berlakunya hakisan tanah yang teruk yang mampu menjejaskan kualiti air di
sungai atau tasik, dan keadaan tersebut lebih teruk apabila kebanyakan ahli
masyarakat yang tidak suka mematuhi peraturan yang digubal oleh pihak berkuasa.
Perenggan penutup di atas memuatkan tiga isi utama.
Membuat ramalan
Dengan penutup cara ini, pelajar
menghuraikan kemungkinan yang akan berlaku.
Sikap sedemikian jika dibiarkan berterusan
boleh mengakibatkan kesan yang serius. Pelbagai jenis penyakit bawaan air yang
sukar dikawal akan merebak dengan cepat, dan menjejaskan kesihatan penduduk.
Selain itu, hal ini akan membabitkan peruntukan kewangan yang tinggi, bukan
sahaja untuk mengubati pelbagai penyakit tersebut, tetapi juga untuk memulihkan
sungai, tasik atau laut yang tercemar.
Dalam perenggan penutup tersebut,
dua ramalan dibuat, iaitu dalam dua ayat terakhir.
Memberikan syor
Melalui teknik ini pelajar
menutup karangan dengan memberikan cadangan yang dikira munasabah. Dua cadangan
dianggap mencukupi. Walau bagaimanapun, teknik ini tidak sesuai dengan karangan
yang sudah meminta langkah atau cara untuk menyelesaikan sesuatu isu. Hal ini
kerana pelajar telah menyatakannya dalam perenggan isi, walaupun berlainan.
Contoh penutup jenis ini adalah sebagaimana di bawah ini:
Jelaslah bahawa sikap masyarakat
menyebabkan pencemaran air berleluasa di mana-mana sahaja. Untuk mengatasinya,
kesedaran masyarakat terhadap kebersihan perlu dipupuk. Kempen, ceramah dan
pertandingan perlu dijalankan dari semasa ke semasa sehingga masyarakat dapat
mendisiplinkan diri dalam aspek kebersihan. Selain itu, peraturan yang sesuai
perlu digubal, ditambah atau diubah suai. Dalam masa yang sama, penguatkuasaan
yang tegas wajib dilaksanakan untuk memastikan segala program mencapai
matlamatnya.
Unsur-unsur Lain yang Penting
Kebanyakan pelajar, khususnya
golongan pelajar yang lemah, tidak menitikberatkan hal-hal teknikal dan unsur
tatabahasa tertentu. Selain teknik menulis, hal-hal ini juga sangat perlu
diberikan perhatian untuk menghasilkan karangan yang berkesan.
Mematuhi jenis karangan dan format
Sesetengah jenis karangan
memerlukan pendekatan yang berlainan. Karangan perbincangan perlu diolah secara
membincangkan sesuatu isu, seperti tajuk contoh di atas, berbeza dengan
karangan berbentuk cerita atau pengalaman. Manakala karangan yang berformat –
surat kiriman, syarahan, ceramah, perbahasan, wawancara dan seumpamanya – perlu
mematuhi format yang telah ditetapkan.
Bahasa yang berkesan
Bahasa yang tidak berkesan akan
melemahkan karangan walaupun mempunyai isi yang kuat. Unsur utama bahasa yang
perlu diberikan perhatian ialah pembinaan ayat serta pemilihan frasa dan
perkataan yang sesuai. Sebaik-baiknya karangan dibina dengan ayat yang pelbagai
jenis atau struktur, iaitu campuran ayat tunggal dengan ayat majmuk, ayat
songsang, ayat biasa, ayat aktif, ayat pasif dan ayat-ayat lain yang sesuai.
Frasa yang dibina perlu mengikut Hukum D-M. Manakala perkataan yang dipilih
perlu tepat atau jelas untuk menggambarkan sesuatu, misalnya perlu dibezakan di
antara ramai dengan banyak. Imbuhan juga harus digunakan dengan berhati-hati
supaya sesuai dengan kata dasar dan maksud yang ingin disampaikan.
Ejaan dan tanda baca
Didapati kebanyakan pelajar
mengabaikan aspek ini. Ejaan perlu diberikan perhatian kerana setiap kesalahan
ejaan akan dipotong setengah markah
sehingga tidak lebih daripada
lima markah untuk keseluruhan karangan. Ini termasuklah penggunaan tanda
sempang (-) pada kata ganda. Tetapi markah tidak dipotong untuk kesalahan
berulang. Banyak pelajar yang tidak menggunakan tanda koma (,), malah tidak
juga menurunkan tanda noktah (.) di akhir ayat. Didapati tanda-tanda bacaan
yang lain seperti noktah bertindih (:), noktah berkoma (;), dan sempang (-)
pula tidak dipedulikan langsung. Tanda-tanda ini jika digunakan di tempat yang
tidak sesuai akan menyebabkan ayat yang dibina membawa maksud yang lain, atau
salah sama sekali.
Jelasnya, menulis karangan
seperti kegiatan lain juga bukanlah kerja yang rumit sekiranya kita memiliki
tekniknya. Teknik penulisan boleh diubah suai mengikut kemampuan diri sendiri.
Pelajar perlu membiasakan diri dengan teknik tersebut. Pembiasaan boleh
dilakukan dengan sentiasa mempraktikkannya, iaitu dengan cara rajin menulis
karangan.
No comments:
Post a Comment